3D printers

  • Beste ICTscripters,


    Aangezien het merendeel hier niet enkel webdeveloper is maar toch ook echt wel ICT Enthusiast.
    Heeft een van jullie hier al ervaring met 3D printers?
    Ikzelf ben mij er nu ruim een half jaar in aan het verdiepen, heb de afgelopen maanden ook al diverse prints gemaakt.
    en sinds deze week heb ik mijn eigen RepRap Prusa i3 printer af en staat volle toeren te draaien.



    https://scontent-a-ams.xx.fbcd…1797556853059673811_o.jpgHet voordeel voor mij is dat ik vanuit mijn studie al veel bezig ben geweest met 3D ontwerp, en dus niet afhankelijk ben van alle prullaria op Thingiverse of YouMagine



    https://www.youmagine.com

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Heel leuk! Wat heb je al gemaakt en wat zou je uiteindelijk graag willen maken?


    Ik ben momenteel voor een Zonnepanelen Leverancier bezig om een elektrische kasje te ontwikkelen en te 3D printen om zo het ontwerp samen met hen te verbeteren optimaliseren. Zo ben ik ook met meerdere opdrachtjes voor hen bezig.
    Verder is het mijn doel om bouwkundige maquettes met deze printer te gaan maken voor mijn opdrachtgevers en andere bouwkundige ingenieurs.


    Leuk.
    Maar hoe werkt zo'n ding en hoe heb je het gemaakt?
    Misschien een leuke tip voor als je tijd hebt een tutorial er over te maken?


    Het principe van een 3D printer is te vergelijken met een inkjet printer.
    Bij een inktjet printer heb je een bewegende printkop (met inkt) en het papier (wat ook beweegt, om zo de pagina vol te maken). Hierbij wordt gewerkt met Inkt die in het papier trekt.


    Bij een 3D printer heb je ook een bewegende printkop (extruder) en deze print filament (voornamelijk een rol plastic met een bepaalde diameter). Tevens heb je een glasbed (meestal verwarmd) waarop geprint wordt. Afhankelijk van je printer beweegt de extruder en/of het glasbed.


    Echter i.p.v. inkt op het papier te laten vallen duwt deze printkop het filament (plastic) op het glasbed waarop dit blijft plakken, in het geval van mijn printer is elke laag 0,2 millimeter hoog. De printkop voltooid eerst een volledige laag op 0,2 milimeter en gaat vervolgens 1 laag omhoog. En maakt dan deze volledige laag af etc.


    Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen maken.

  • Cool :)
    Duurt zo iets lang om te printen?


    Hoelang een print duurt is van diverse dingen afhankelijk,
    Hoe complex is het voorwerp
    Hoe groot is het voorwerp
    Hoe hoog is het voorwerp
    En hoe snel laat je de printer printen. Hoe trager, hoe mooier de print. Dus hierin dien je de balans te vinden.

    Met vriendelijke groet,
    Mathijs Lormans


    Designer / Sustainability expert: Lormans Design
    Design, Engineering and Development
    Bouwkundig ontwerp, tekenwerk, advies en projectmanagement!
    3D modeling en 3D printing

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!