Project motivatie!

  • Iedereen is weleens bezig met een project, de ene maakt een maffia game de ander een app en ga zo maar door.


    Meestal heb ik zelf ook van die ideeën/projecten die ik wil maken.
    Ik vind het dan super awesome om het dan te maken en direct aan de slag te gaan,
    Maar na een maand of 2 wanneer het net wat te lang duurt begin ik af te kraken en heb ik weinig motivatie om nog door te gaan.


    Uiteindelijk zit ik opgeschoten met bijna afgemaakte projecten :P


    Waar of hoe vinden jullie motivatie om een project af te maken?
    Als je een project volledig hebt afgerond waar je ook trots op bent, hoe heb je dit van 0 tot een applicatie gekregen?


    We moeten elkaar motiveren!

  • Zo'n herkenbaar probleem!


    Maar heb dit vaker in het begin dan op het eind. Om eraan te beginnen heb ik vaak moeite mee. Want meestal komt er meer bij kijken of werkt die ene oplossing voor een probleem toch niet zo mooi als je gewild had.


    Als ik een project bijna af heb. Gaat het meestal supersnel. Je ziet de vorderingen en alles langzaam maar zeker bij elkaar komen. Dat geeft mij de motivatie om iets af te maken :thumbup:

  • Misschien helpt een stukje projectmanagement. Stel vooraf even af d.m.v. een plan van aanpak wat je precies gaat doen, een stappenplan of planning, je doel, je deadline etc. Zet alles helder op papier. Vaak is een project op hobby basis impulsief gestart, met andere woorden, gedoemd om te mislukken.


    Bedenk alles goed van te voren en start dan pas met een project. Begin dus niet met een project als je vooraf eigenlijk al weet dat het niet haalbaar is, er geen geld voor is, het te veel tijd kost etc. Mocht je nog vragen hebben omtrent project management dan kan je altijd een pb sturen.

  • Dit probleem komt mij natuurlijk ook bekend voor, omdat het normaal is wanneer je begint aan iets.
    Als ik even een afleiding mag doen uit jou bericht:
    Je krijgt een idee, en begint er meteen aan volle moed?
    Dat is eigenlijk een foute beslissing.


    Een project ondergaat verschillende fasen om te kijken of het project wel echt is wat je in je hoofd hebt.


    Allereerst ga je even een korte samenvatting van het project maken, vragen die daarbij beantwoord worden:
    Wat is het project?
    Voor wie is mijn project bestemd?
    Waarom heeft mijn project potentie?
    Wat moet ik zelf gaan investeren?


    Nu heb je al min of meer een beeld van de omvang van je project, echter kan dit nog uitgebreider waardoor alles duidelijk wordt.


    Maak een duidelijke planning, vragen die hierbij beantwoord worden:
    Wat moet er allemaal gemaakt worden? (Zoals login.php, register.php, etc)
    Wanneer verwacht ik hiermee klaar te zijn?


    Als je dit een beetje hebt uitgeschreven heb je meestal al een enorme waslijst van bestanden die je dient te maken, schrikt dit je af? Dan stop je beter met het project of zoek je een manier om het korter te doen. (Voor al de dingen die gerealiseerd moeten worden gebruik ik Asana. Er zijn natuurlijk ook andere alternatieve zoals Azendoo)


    Mijn volgende stap is heel de database tabellen uittekenen, wat heb ik precies nodig om informatie in op te slaan? Krijg ik tabellen met enorm veel velden, dan dien je te kijken naar optimalisatie. Zijn er bepaalde dingen die ik toch niet kan afzonderen in een aparte tabel?) Hierbij moet je vooral naar de velden kijken waarbij veel herhaling zal voorkomen.


    Goed nu hebben we ongeveer een plan van welke bestanden we moeten hebben en hoe onze database er zal uit zien. Ben je nog altijd gemotiveerd? Dan kan het programmeren beginnen!


    Wanneer ik dit stappenplan volg dan komen mijn projecten vaak goed, wijk ik hiervan af dan lopen ze de mist in..

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!