• LONDON/NEW YORK - Wikileaks heeft een wereldwijde diplomatieke crisis veroorzaakt met de publicatie van 250.000 berichten die vanuit Washington werden verstuurd naar Amerikaanse ambassades. Dat stelde de Britse krant The Guardian zondagavond.


    De krant kreeg net als een aantal andere kwaliteitskranten eerder de beschikking over de documenten, die veel gevoelige informatie bevatten over het contact tussen de Verenigde Staten en andere landen.


    Uit de documenten blijkt onder meer dat het terreurnetwerk al-Qaeda nog altijd financiële steun ontvangt vanuit Saudi-Arabië.


    [offtopic]Bron: nu.nl[/offtopic]


    Wat vinden jullie hiervan ?
    Wie denken jullie dat hier achter zit?
    Heeft wikileaks iets te maken met wikipedia?
    Zou dit moeten kunnen?

  • - Wat vinden jullie hiervan ?
    Mooi
    - Wie denken jullie dat hier achter zit?
    Mensen
    - Heeft wikileaks iets te maken met wikipedia?
    Devided by 0.. Nee natuurlijk niet
    - Zou dit moeten kunnen?
    Openheid is wel beter in sommige gevallen

  • Mensen hebben het recht te weten wat er aan de hand is, ik ben natuurlijk een voorstander van een bepaalde vorm van privacy, maar op globale schaal vind ik dat je alles mag weten, als ze dat niet willen dan weet je al dat het niet iets goeds is wat ze achterhouden.
    Simpel als dat.

  • De grap is dat alle veiligheid instanties hem zoeken zoals de FBI , INTERPOL , NSA , Homeland security ( de gekste mowfuckas )
    Als ze die gast vinden gaat hij heel veel duiken haha Guantanamo Bay.

    Met vriendelijke groet,
    Mohamed Bourjel


    Mediazstudios / Audiovisuele & Grafische vormgeving
    Goodhosted / De no-nonsense webhosting provider
    kvk:53265025

  • Citaat van jessewillem

    Dat hun .org domein niet werkt, kan wels eens komen door de Amerikaanse overheid. Die kan namelijk domeinnamen overnemen, die hun tld's gebruiken, zonder dat er een rechter bijkomt.


    En waarom moet .org een tld van de VS zijn, zie hun naam er niet instaan.
    NL->Nederland
    BE->Belgi?
    CR->Costa Rica
    Of proberen de ********** van de wereld zich weer overal mee te bemoeien en de planeet nog verder om zeep te helpen.


    Willem: let A.U.B op u taalgebruik!

  • Citaat van Robin

    Ze moeten wikileaks gewoon helemaal afsluiten, wat hun publiceren kan alleen maar meer gevaar opleveren


    Hoezo ?
    Dat is precies hetzelfde als het volgende:
    Je buurman word vermoordt omdat als hij niet meer leeft Rutte meer geld zou krijgen, dus Rutte die huurt mensen van de regering in om hem om te leggen.
    En niemand zal dat ooit weten.
    Dat is waar jij voor zorgt als je wikileaks tegen wilt gaan.
    Dan zouden ALLE documenten van Nazi-Duitsland en de CCCP ook nooit gekomen moeten worden.
    Mensen hebben daar ook het recht op gehad, vind ik wel na al die ellende.

  • Dus dat terroristen deze documenten ook kunnen inzien en dus ook zwakke punten kunnen lezen waar het mis gaat, waardoor ze zich juist daarop kunnen richten.
    Denk dat daardoor alleen maar meer problemen komen...

  • Citaat van Robin

    Dus dat terroristen deze documenten ook kunnen inzien en dus ook zwakke punten kunnen lezen waar het mis gaat, waardoor ze zich juist daarop kunnen richten.
    Denk dat daardoor alleen maar meer problemen komen...


    Denk dat je sowieso al problemen hebt als je terroristen zover krijgt dat ze jou als doelwit nemen.

  • Julian Assange mag van mij part nog lekker lang doorgaan met de waarheid verspreiden. Boos worden dat de waarheid wordt verspreidt, hoe laag ben je dan gezakt als democratisch republiek.


    En tsja, dat gedoe met Interpol:

    Citaat

    NTERPOL has made public the Red Notice, or international wanted persons alert, for WikiLeaks founder Julian Assange at the request of Swedish authorities who want to question him in connection with a number of sexual offences.


    -- http://www.interpol.int/


    Er worden jaarlijks duizenden moorden gepleegd, en hoeveel daarvan krijgen internationaal een opsporings- en arrestatiebevel? Weinig. Het spreekt voor zich dat als ze hem "voor aanrandingen/verkrachtingen" hebben, dat daar niks meer van terecht komt. Ja, Assange en co, ga alsjeblieft door, door totdat de wereld ziet wat er gebeurd achter onze ruggen om.

  • Die gasten van de interpol denken ook echt dat er idioten zijn op de wereld die daadwerkelijk geloven dat hij voor aanrandingen/verkrachtingen opgepakt zal worden dus met andere woorden wikileaks.org boeit hun voor geen meter ach amerika is de schijnheilige boontje hier hun hebben tot de dag van vandaag geen ene moer verteld over osama bin laden en shit wat blijkt is dat de terroristische groep al qaida nog steeds geld krijgt van saudi arabie ( volgens de documenten die op wikileaks staan ) en zo zijn er wel duizenden artikelen ik meen rond de 2 ton aan artikelen, iedereen heeft geheimen maar ik weet zeker dat osama bin laden echt al 20 jaar dood is ofzo die man is opgeleid door de CIA/HOME LAND security geloof me met de technologie van deze tijd kunnen ze hem zo vinden ze kunnen wel de ark van noah vinden ergens in turkije onder een berg sneeuw maar bin laden vinden ho maar! mijn conclusie is dat die tering lijers wat ze tegenwoordig wereld leiders ons allemaal stuk voor stuk om de tuin heen leiden.

    Met vriendelijke groet,
    Mohamed Bourjel


    Mediazstudios / Audiovisuele & Grafische vormgeving
    Goodhosted / De no-nonsense webhosting provider
    kvk:53265025

  • Citaat van mediazstudios

    Die gasten van de interpol denken ook echt dat er idioten zijn op de wereld die daadwerkelijk geloven dat hij voor aanrandingen/verkrachtingen opgepakt zal worden dus met andere woorden wikileaks.org boeit hun voor geen meter ach amerika is de schijnheilige boontje hier hun hebben tot de dag van vandaag geen ene moer verteld over osama bin laden en shit wat blijkt is dat de terroristische groep al qaida nog steeds geld krijgt van saudi arabie ( volgens de documenten die op wikileaks staan ) en zo zijn er wel duizenden artikelen ik meen rond de 2 ton aan artikelen, iedereen heeft geheimen maar ik weet zeker dat osama bin laden echt al 20 jaar dood is ofzo die man is opgeleid door de CIA/HOME LAND security geloof me met de technologie van deze tijd kunnen ze hem zo vinden ze kunnen wel de ark van noah vinden ergens in turkije onder een berg sneeuw maar bin laden vinden ho maar! mijn conclusie is dat die tering lijers wat ze tegenwoordig wereld leiders ons allemaal stuk voor stuk om de tuin heen leiden.


    Amerika, land wat het meeste te verbergen heeft, heeft de grootste bek hierover ;)
    Ik zie een patroon.

  • Citaat van mediazstudios

    Die gasten van de interpol denken ook echt dat er idioten zijn op de wereld die daadwerkelijk geloven dat hij voor aanrandingen/verkrachtingen opgepakt zal worden dus met andere woorden wikileaks.org boeit hun voor geen meter ach amerika is de schijnheilige boontje hier hun hebben tot de dag van vandaag geen ene moer verteld over osama bin laden en shit wat blijkt is dat de terroristische groep al qaida nog steeds geld krijgt van saudi arabie ( volgens de documenten die op wikileaks staan ) en zo zijn er wel duizenden artikelen ik meen rond de 2 ton aan artikelen, iedereen heeft geheimen maar ik weet zeker dat osama bin laden echt al 20 jaar dood is ofzo die man is opgeleid door de CIA/HOME LAND security geloof me met de technologie van deze tijd kunnen ze hem zo vinden ze kunnen wel de ark van noah vinden ergens in turkije onder een berg sneeuw maar bin laden vinden ho maar! mijn conclusie is dat die tering lijers wat ze tegenwoordig wereld leiders ons allemaal stuk voor stuk om de tuin heen leiden.


    Moest je nu nog eens moeite doen om in het algemeen Nederlands te typen en wat leestekens te gebruiken zou je al een stuk geloofwaardiger overkomen.


    De ark van Noah is al niet door de Amerikan gevonden, maar door een groep Chinezen, dus waar is het verband?


    Osama Bin Ladem kan onmogelijk al 20 jaar door zijn aangezien hij in 1994 nog leefde en in 2001 bijna opgepakt werd.


    Het lijkt mij maar normaal dat sommige zaken voor ons geheim gehouden worden, ik wil echt niet weten waar sommige landen mee bezig zijn.


    Verder ben ik wel van mening dat de meeste landen wat meer informatie mogen geven over wat ze doen, ik vind wikileaks dan ook een zeer goede website met boeiende informatie, alhoewel ze het leven van sommige mensen in gevaar brengen.

    Don\'t like me?
    Have a seat with the rest of the bitches waiting for me to give a fuck.

  • UPDATE:


    AMSTERDAM - De Britse politie heeft vandaag de oprichter van de klokkenluiderssite WikiLeaks Julian Assange in Londen gearresteerd op verzoek van de Zweedse justitie. Zweden had een internationaal aanhoudingsbevel tegen hem uitgevaardigd wegens aanranding en verkrachting.


    Assange meldde zichzelf vanochtend bij het politiebureau in Londen, waar hij werd gearresteerd. Eerder werd al bekend dat de WikiLeaks-voorman (39) praatte met de politie over zijn eventuele arrestatie. Hij wordt later vandaag voorgeleid aan de rechtbank van Westminster City.


    Een woordvoerder van WikiLeaks liet vanmiddag weten dat de site gewoon verder gaat met het publiceren van geheime documenten.


    Politiek
    Assange opperde eerder dat de zaak tegen hem politiek gemotiveerd is. Zweden zou onder druk zijn gezet door de Amerikaanse regering, die woedend is over het uitlekken van geheime informatie over de oorlog in Irak en honderdduizenden diplomatieke boodschappen met vaak weinig flatterende oordelen over politici en landen. Die hebben de afgelopen week voor veel ophef gezorgd in de hele wereld.


    Onveilige seks
    Maar volgens de Zweedse justitie heeft het aanhoudingsbevel niets te maken met de lawine van gelekte codeberichten die WikiLeaks de afgelopen dagen heeft gepubliceerd. Assange wordt ervan beschuldigd dat hij met twee vrouwen tegen hun wil onveilige seks heeft gehad tijdens zijn verblijf in Zweden. De twee werkten als vrijwilligers voor zijn organisatie.


    Assange liet vrijdag weten dat WikiLeaks zal terugslaan, als hem of andere medewerkers van de organisatie iets overkomt. Als dat gebeurt, dan worden de belangrijkste documenten automatisch online gezet. 'Meer dan 100.000 mensen hebben de documenten die beveiligd zijn met een code.'


    Geschiedens zal winnen
    Mocht er iets gebeuren dan worden ze vrijgegeven. Ook hebben enkele nieuwsorganisaties de documenten. De geschiedenis zal winnen', zo schrijft Assange in een online interview op de site van de Britse krant The Guardian. Het is niet helemaal duidelijk of hij daarmee ook doelde op de mogelijkheid dat hij gearresteerd zou worden.


    Zijn Zweedse advocaat, Bjorn Hurtig, zei dat hij en zijn Britse collega Mark Stephens zich met hand en tand zullen verzetten tegen mogelijke uitlevering van Assange aan Zweden. Assange heeft erkend dat hij onveilige seks met de twee vrouwen heeft gehad, maar volgens hem hadden zij ermee ingestemd. Aanvankelijk had de Zweedse justitie het onderzoek tegen hem gesloten, maar later werd het onderzoek toch hervat. Naar zeggen van Hurtig heeft Assange verscheidene malen aangeboden naar Zweden te komen om met justitie te praten, maar steeds schikte het moment de Zweden niet.


    Doodsbedreigingen
    Volgens Hurtig heeft Assange de afgelopen dagen verscheidene doodsbedreigingen gekregen en is hij daarom bezorgd over zijn mogelijke uitlevering aan Zweden. 'We bespreken nu wat we moeten doen. Er is een ding dat alles moeilijker maakt en dat zijn de dreigementen tegen Julian.' In het online interview zei Assange dat iedereen die een doodsbedreigingen tegen hem uit, zou moeten worden aangeklaagd wegens aanzetten tot moord.


    Vlak na het begin van de jongste stroom onthullingen, riep een oud-adviseur van de Canadese premier Stephen Harper op Assange uit de weg te ruimen, omdat 'hij teveel op straat gooit'. De WikiLeaks-chef liet gisteren weten dat hij dergelijke dreigementen serieus neemt. 'We nemen alle voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen als je het moet opnemen tegen een supermacht', zei Assange in het interview.


    Valse namen
    De 39-jarige Assange heeft de Australische nationaliteit, maar zwerft al jaren rond over de wereld uit vrees in handen te vallen van de Amerikaanse geheime dienst CIA. Om mogelijke achtervolgers op een dwaalspoor te brengen gebruikt hij vaak valse namen en wisselt hij voortdurend van mobiele telefoon. Ook in zijn eigen land voelt hij zich niet meer veilig.


    'De afgelopen weken hebben de Australische premier Julia Gillard en minister van Justitie Robert McClelland niet alleen duidelijk gemaakt dat ik niet kan terugkeren, maar ook dat ze de VS actief helpen bij hun aanvallen op mij en onze mensen', zei hij bij The Guardian. 'Dan begin je je wel af te vragen wat het betekent dat je een Australiër bent, wat houdt dat nu in?'


    Assange wordt door veel mensen als een held vereerd wegens zijn streven om allerlei vertrouwelijke informatie van regeringen boven water te krijgen, maar in zijn omgeving valt er ook wel kritiek te beluisteren op zijn 'autoritaire' manier van optreden.


    BRON: Volkskrant

  • Hmm ik vind het leuk en vervelend...


    Het is gewoon terecht omdat men nu weet hoe Amerika over anderen denken, máár:
    Dit is niet goed voor de "wereldvrede". Er staan gegevens in van Amerika tegen bondgenoten (Sarkozy, president van Frankrijk bijvoorbeeld), wat niet erg handig is voor de samenwerking.


    Alleen waar Amerika nu mee bezig is vind ik wel belachelijk. Als de Amerikanen er niet zo serieus over deden zou het nu veel minder bekend en besproken zijn.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!