Beginnen met OOP

• Hallo iedereen,
    ik ben vandaag maar eens weer begonnen met het proberen te leren van OO, de vorige keren ben ik gestopt omdat ik gewoon weg de ballen er niet van snapte.

Nu ik dus weer een nieuwe poging ben gaan doen, kom ik direct op het volgende probleem:
    - Hoe maak ik connectie met het database?

Ik heb vele dingen geprobeerd, tevens heb ik mijn goede vriend google ook maar even in geschakeld en toch krijg ik nog steeds een wit scherm, een slecht humeur en zin om der weer mee te stoppen. Aangezien ik dit keer maar eens wil door zetten vraag ik het aan jullie :)

Ik weet dat mijn script niet helemaal OO is en ja daar ga ik later uiteraard wat aan doen, maar nu eerst wil ik maar eens zorgen dat ik connectie met het database kan maken.

Mijn script :

Degene die mij uit de brand kan helpen krijgt een levenslange garantie aan liefde van mij :)

Met vriendelijke groet,

Frank sijbom

• Allereerst, meteen met databases beginnen in OO is misschien niet erg verstandig. Zoals je zegt is dat redelijk gecompliceerd.
    Om je toch verder te helpen, er zijn meerdere manieren. Ik maak zelf altijd een static class die ik overal aan kan spreken.
    Ik heb nu even niet de tijd om je verder te helpen, maar hier de code. Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.

Je gebruikt het door de database zo aan te roepen:

Code
    $variabel = DB::getInstance();

Daarna kan je met die $variabel verder werken. $variabel->query() .. Je kunt het in de code lezen.
    Ik heb enkel wel mijn MySQL gegevens in een setup staan, dus die moet je nog even aanpassen.

Bron: phpacademy

• Hallo!

Bedankt voor de snelle reactie. Snap er uiteraard niet alles van, maar dat gaan we dus voor leren, ik zal het even proberen aan te passen om te kijken of het nu wel werkt. Heb tevens de bron aan mijn bladwijzers vast gemaakt, bedankt daarvoor!

- Ik heb het geprobeerd, en ik krijg wederom een wit scherm. Als ik $variabel = DB::getInstance(); weg haal uit mijn blog class dan is het witte scherm weg. Ik heb mijn database gegevens precies zo in gevuld als hoe u het heeft gedaan.
    Ik ben vanavond niet meer bereikbaar dus mocht u reageren dan kan ik er morgen pas op reageren.

Alvast bedankt,
    Frank Sijbom

• Zoals je zelf al zegt; je snapt er niks van. Waarom dan gelijk beginnen met iets wat al een stuk moeilijker is? Zoals Victor ook al zei is dit niet echt verstandig.

OOP is voor een beginnende programmeur misschien nog wel even lastig om te begrijpen, maar gelukkig zijn er 1000 verschillende tutorials. Bekijk deze serie bijvoorbeeld eens:

Object-Oriented PHP for Absolute Beginners
    Object-Oriented PHP: Delving Deeper into Properties and Methods
    Object-Oriented PHP: Working with Inheritance
    Object-Oriented PHP: Autoloading, Serializing, and Querying Objects

Als je echt OOP wilt toepassen, zul je er eerst veel tijd in moeten steken om het te leren. Simpelweg een login scriptje schrijven, daar zul je niks mee opschieten. OOP is namelijk een hele andere denkwijze van programmeren.

• Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat het allemaal heel anders is. Enigste reden waarom ik dit wou is zodat ik verder kan met Mysqli en niet helemaal vanaf het begin beetje teksten schrijven en die gewoon ophalen. Ik heb verschillende tutorials door gelezen en het is allemaal het zelfde.

Ik zal deze tutorials zeker weten ook even doorlezen!

Ik heb de code geinclude en zal mijn error reporting ook even in elke bestand zetten.

Met vriendelijke groet,
    Frank Sijbom

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!