Aansprakelijkheid gratis dienstverlening

  • Beste leden,


    Ik zit met een klein en dringend vraagje en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Heb onlangs een systeem gebouwd voor een zeker persoon. Dit heeft onbedoeld heel lang geduurd, door tijdsgebrek. In het begin heb ik gezegd dat we nog wel even kijken hoe we het regelen met geld. Maandje later (onderhand al weer zes maanden bezig) heb ik toen besloten om het gratis te doen. Dit komt dus uiteindelijk neer op een gratis dienstverlening. Sinds deze week is alles af, en staat alles klaar op zijn webhosting, met uitzondering van de dingen die hij zelf moet doen.


    Maar nu de vraag. Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid? Kan ik ergens aansprakelijk voor gehouden worden met betrekking tot deze dienstverlening/dit systeem. Het blijft immers een gratis dienst. Zoals ik het begrijp zit er verder geen aansprakelijkheid aan een gratis dienst, mits geen fouten expres zijn gemaakt, maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Stel er gebeurt wat als zijn site online staat, wat dan ook, bijvoorbeeld een klant die hem aansprakelijk stelt. Zou hij maar dan ook iets naar mij door kunnen doorspelen en mij daarbij aansprakelijk houden?


    Stel dat ik ergens aansprakelijk voor gehouden kan worden, zou ik dit dan met een klein en simpel contractje kunnen beperken?


    Nu hoop ik uiteraard dat ik helemaal safe zit, maar stel dat er een zo'n legitiem contractje moet komen, zou iemand dit dan even snel voor me in elkaar kunnen flansen? Heb zelf hier totaal geen ervaring mee, en heb geen idee wanneer zo'n contractje nou wetsgeldig is.


    Iniedergeval, bij voorbaat dank allemaal!


    Met vriendelijke groeten,


    KickWood

  • Het beste is en blijft uiteraard alles op papier zetten, zo dek je jezelf in voor eventuele toekomstige schade wat op jou neer kan komen. Je zou met de klant kunnen afspreken dat jij geen fouten expres in de programmering hebt achtergelaten en dat je voor overige fouten niet aansprakelijk bent.


    Uiteraard moet je klant wel akkoord hiermee zijn, anders heb je een waardeloos contract wat niks indekt.
    Hoe het qua wetgeving in elkaar zit durf ik niet te zeggen, ik werk zelf ten alle tijden met contracten om beide partijen in te dekken.

  • Ja, natuurlijk kan dat. Gratis betekent namelijk niet dat je dan maar wat "aan kunt klooien" en dat men er niets van kan zeggen, omdat het gratis is.


    Staat er niks op papier, dan is het voor hem sowieso niet heel eenvoudig om je ergens voor aansprakelijk te stellen. Er is immers niets afgesproken. Aansprakelijk stellen houdt 99 van de 100 keer toch in dat je 'n afspraak verzaakt. Zijn er geen afspraken gemaakt, dan kun je ook geen afspraak verzaken.


    Afspraken zijn rechtsgeldig wanneer er wilsovereenstemming is bereikt, dat hoeft niet per se met een papieren contract te zijn. Een papieren contract is echter wel het meest praktisch en het handigst voor als er later discussie van komt.


    Je kunt in elk geval een exoneratiebeding overeenkomen. Of dat achteraf bij de rechter standhoudt, is altijd maar afwachten overigens. Bij bv. bungee jumpen laten ze dat ook tekenen, maar gebeurt er wat en heeft de organisator fouten gemaakt, dan schuif een rechter zo'n beding aan de kant.

  • Vind het wel grappig dat iedereen zegt dat je aansprakelijk bent voor alles wat je doet zolang er niks op papier staat zal een rechter nooit kunnen veroordelen dat je iets in dienst van de persoon hebt gedaan. Dit vanwege dat er geen fysiek bewijs aanwezig is.

  • Vind het wel grappig dat iedereen zegt dat je aansprakelijk bent voor alles wat je doet zolang er niks op papier staat zal een rechter nooit kunnen veroordelen dat je iets in dienst van de persoon hebt gedaan. Dit vanwege dat er geen fysiek bewijs aanwezig is.


    Iedereen? Er zijn 2 reacties dus wie is iedereen ?
    Doet er verder niet toe, het is ook niet duidelijk of er een offerte aanwezig is ja of nee.
    Kortom het topic is niet volledig dus kunnen we ook niks met zekerheid bieden, dus hierin hebben we tot nu toe allemaal ongelijk?


    Edit:
    Ook zeg ik nergens dat hij aansprakelijk is of zie ik iets over het hoofd ?
    Adviseer hem slechts hoe ik normaliter te werk ga tijdens opdrachten.

  • Voor een gratis dienst kan je inprincipe niet snel aansprakelijk gesteld worden, maar de wet bepaalt dat degene wie een ander schade bezorgt bij een wanprestatie uit een contract, deze moet vergoeden.


    Dit kunnen allerlei dingen zijn als bijv: downtime of gemiste omzet maar soms ook het inhuren van een externe reparateur om maar wat geks te zeggen.


    Verder is het aan de rechter om te bepalen of die schade met opzet of grove nalatigheid zijn gemaakt. Een belangrijke factor wat je schade enorm kan beperken wanneer jij dit kan aantonen dmv e-mail verkeer etc.

  • Hallo,


    Zal allereerst ingaan op de gegeven comments om de posts te verbeteren of om juist te zeggen dat dit volledig klopt. Vervolgens zal ik je vraag beantwoorden.

    Het beste is en blijft uiteraard alles op papier zetten, zo dek je jezelf in voor eventuele toekomstige schade wat op jou neer kan komen. Je zou met de klant kunnen afspreken dat jij geen fouten expres in de programmering hebt achtergelaten en dat je voor overige fouten niet aansprakelijk bent.


    Uiteraard moet je klant wel akkoord hiermee zijn, anders heb je een waardeloos contract wat niks indekt.Hoe het qua wetgeving in elkaar zit durf ik niet te zeggen, ik werk zelf ten alle tijden met contracten om beide partijen in te dekken.


    Met contracten heb je inderdaad meer zekerheid. Let er alleen wel op dat de contracten inhoudelijk wel in orde zijn, anders kunnen deze vernietigd worden. Indien er sprake is van een wilsontbreken kan een contract worden ontbonden. Let er dus op, met een contract zul je echt niet alles kunnen indekken.


    Het klopt volledig dat "gratis" niet belangrijk is bij een overeenkomst. Het zou eventueel wel worden meegewogen, maar dat iets gratis is betekent niet dat je je verbintenissen niet hoeft na te komen.


    Dat een afspraak niet op papier staat betekent niet dat deze niet rechtsgeldig is. Een mondelinge overeenkomst of een overeenkomst via Skype, privé bericht of Whatsapp zijn allemaal rechtsgeldig. Sterker nog, uit het feit dat hij dingen heeft gemaakt wordt bekrachtigd dat er sprake is van een overeenkomst.


    Qua wilsovereenkomst zit je zeer dichtbij waar het om gaat. Het is enkel net niet goed. Er is sprake van een overeenkomst wanneer er een aanbod en aanvaarding heeft plaats gevonden. Over het algemeen gebeurt dat bij een wilsovereenkomst. Maar het kan ook gebeuren bij een wilsgebreken of wilsontbreken. Hierdoor is de overeenkomst vaak vernietigbaar, maar er zijn uitzonderingen.


    Vind het wel grappig dat iedereen zegt dat je aansprakelijk bent voor alles wat je doet zolang er niks op papier staat zal een rechter nooit kunnen veroordelen dat je iets in dienst van de persoon hebt gedaan. Dit vanwege dat er geen fysiek bewijs aanwezig is.


    Of je aansprakelijk bent kom ik zo op. Maar dat er niks op papier staat betekent niet, zoals ik al eerder zei, dat er geen overeenkomst heeft plaatsgevonden. Er is wel voldoende bewijs nodig uiteraard. Maar, als er gesprekken zijn maar geen contract, dan zal de rechter alsnog zien dat er sprake was van een overeenkomst. Een contract is vanuit beginsel absoluut niet nodig. Fysiek bewijs is daarom ook niet altijd nodig. Digitaal bewijs, aannemelijkheid en getuigen zijn ook vormen van bewijs.


    Voor een gratis dienst kan je inprincipe niet snel aansprakelijk gesteld worden, maar de wet bepaalt dat degene wie een ander schade bezorgt bij een wanprestatie uit een contract, deze moet vergoeden. Dit kunnen allerlei dingen zijn als bijv: downtime of gemiste omzet maar soms ook het inhuren van een externe reparateur om maar wat geks te zeggen.Verder is het aan de rechter om te bepalen of die schade met opzet of grove nalatigheid zijn gemaakt. Een belangrijke factor wat je schade enorm kan beperken wanneer jij dit kan aantonen dmv e-mail verkeer etc.


    Ook voor een gratis dienst kan je aansprakelijk worden gesteld. Er is vanuit beginsel geen contract voor nodig om dit te regelen. Het probleem met iets gratis is, wat is billijk en welke schade heb je opgelopen, aangezien het gratis was, en hoe kun je dit bewijzen? Dat is het grote probleem in dat geval.


    Om de vraag te beantwoorden:
    Er kan sprake zijn van dat je schadevergoeding dient te betalen. Maar dat hangt af van verscheidene aspecten. Allereerst, tot in hoeverre zijn er afspraken gemaakt en tot in hoeverre is dit na te trekken? Let er op dat ook digitale teksten als afspraak gezien kunnen worden. Heb je er aan gewerkt? Weet diegene dit en kan diegene dit bewijzen? Want dit zal het aannemelijker maken dat er sprake is van een overeenkomst.


    Als ik je tekst zo lees dan was er in het begin sprake van een dienst tegen betaling. Maar door vertraging heb gezegd dat je dit kosteloos zult doen. Dat je het kosteloos zult doen doet niks af aan je verplichting om de overeenkomst na te komen en er in tekortkomen.


    Het heeft schijnbaar lang geduurd. Als er na de deadline gevraagd is om nakoming van jullie overeenkomst en heeft hierbij een nieuw redelijk termijn opgegeven, dan betekent het dat je in gebreke bent gesteld. Of dit gebeurd is of niet is heel belangrijk! Want indien je in gebreke bent gesteld en je hebt daarna weer niet je afspraak nagekomen betekent het dat je in verzuim bent.


    Je kan ook in verzuim treden indien er sprake was van een zogeheten fataal termijn. Dit houd in dat er sprake is van een deadline waarna nakoming eigenlijk niet meer mogelijk is. Dan ben je rechtswege ook in verzuim. Een andere manier om in verzuim te raken is door te hebben gezegd dat je de overeenkomst niet meer zult kunnen nakomen of hier in zal tekortschieten.


    Indien je in verzuim bent heeft de andere partij recht op een ontbinding (dus het stoppen van de overeenkomst) en schadevergoeding, indien er schade is en als deze bewijsbaar is.


    Of er schade is en of deze bewijsbaar is weet je zelf uiteraard beter.


    Maar dit is hoe het wettelijk geregeld is. Het is aan de rechter om alles af te weten naar redelijkheid en billijkheid aan de hand van alle bewijzen.


    Mvg,
    Tim

  • Tim heeft volledig gelijk.


    Je kan aansprakelijk worden gesteld, alles hangt af van jullie oorspronkelijke afspraken.


    Als er geen bewuste of overduidelijke fout in zit en je kan dat aantonen, dan zal een rechter je echter niet snel veroordelen.
    En voor een gratis dienst zal een rechter normaal ook niet snel een hoge schadevergoeding gaan toekennen.


    Een mondelinge overeenkomst kan ook worden aangewend. De bewijsplicht is dan echter veel moeilijker.
    Maar als er bv getuigen zijn, of je hebt delen gedaan van wat er wordt beweerd, kan men al sneller geloven dat de rest vermoedelijk ook wel mondeling werd afgesproken, indien dit logisch is.


    Als de tegenpartij bereid is een papier te tekenen waarmee hij bevestigd dat het geleverde werk naar voldoening werkt, sta je veel sterker nadien. :)

  • Bedankt voor alle reacties tot nu toe, kan ik zeker wat mee!


    Probleem is nu een andere richting uitgeslagen. De desbetreffende website is onderhand helemaal af en staat op een webhosting waar alles helemaal werkt, dit al een aantal weken. Ik en de 'opdrachtgever' hebben gedurende al die tijd alles doorgelopen, waarbij nu alles foutloos werkt. Probleem is echter dat de opdrachtgever mij dus de hele dag lastig valt, en wil eigenlijk steeds alles anders. Dan is dit weer niet goed, dan moet deze functie weer erbij, en dan dat weer niet goed, dit moet weer net wat anders, en het gaat zo maar door, en veel van die dingen hadden we al besproken en vond hij toendertijd goed. En zo gaat dit nu al een paar weken door dus. Naar mijn weten is de hele website af en werkt foutloos. Ik zit dus hele dagen, achter elkaar, hierdoor vast aan hem, waarbij hij al begint te flippen als ik er een half uurtje niet ben. Ik vind het nu ondertussen mooi, maar hij blijft nog steeds doorgaan. Nogmaals, site is helemaal af en werkt uitstekend, maar hij begint zo onderhand te denken dat ik zijn persoonlijke systeem administrator ben, wordt agressief als ik iets niet voor hem wil doen en begint ook te dreigen met stappen als ik dat dus niet doe, en ik doe dit nog wel helemaal gratis voor hem. Heb het verder tot nu toe gewoon aangehoord en ben voor hem doorgegaan, want ik wilde hem met een goede site tegemoet zien. Er zijn verder nooit afspraken gemaakt over het installeren, enkel het systeem, waarbij het Word document dat hij stuurde met de daarop gemaakt moetende worden functionaliteiten helemaal af zijn (en allang trouwens). Even nog toevoegen dat de samenwerking nu een hoop hatelijke rotzooi is geworden. Als iets niet exact op zijn manier gebeurt (bij hele irreële dingen of dingen die gewoon niet mogelijk zijn), begint hij alweer met hatelijke opmerkingen en een flinke discussie. Zit nu helemaal er door heen en heb geen behoefte om hier nog weken verder mee te gaan. Zal ik nu gewoon zeggen dat ik het wel welletjes vind en dat naar mijn inziens de site helemaal af is (heb het al een keer eerder geprobeerd, maar toen begon hij al weer met z'n allom bekende flinke scheldpartijen en dreiging met betrekking tot stappen ondernemen en juridisch contact opzoeken). Hoe sta ik ermee voor de rest, kan hij stappen ondernemen (wat ik overigens niet verwacht)?

  • Hij heeft geen enkele poot om op te staan.
    En de volgende keer dat hij je uitscheld neemt dit op met een recorder.
    Hierna kan je 2 opties nemen =
    1) je dient zelf een klacht wegens lasten en eerroof.
    gevolg= je hebt met denk ik een mondelinge overeenkomst dus 50% 50% kans dat je wint.
    2) hij dient zelf een klacht in. Dan kan je als bewijs binnen brengen dat hij je constant uitscheld.
    gevolg= je zal waarschijnlijk winnen.

  • Je kan daarnaast nog 2 dingen doen
    Je stelt de volgende dingen voor:


    1) Alles op papier is af, wat hij zei dat er gedaan moet worden.
    Indien er weer nieuwe items zijn, nieuwe lijst en weer opnieuw betalen.


    2) Je verkoopt hem een credit pack (1 credit = €15 = 1u/werk).
    Elke nieuwe functie of hulp dat hij nodig heeft kost hem x credits, zo is de prijs nooit zo centraal.


    Dan zou ik gewoon je op een rustig tempo zetten en niet te veel antwoorden.
    Gewoon 2x per dag op zijn vragen.


    Het is mogelijk maar het kost je voor die functie zoveel euro.
    Want mijn facturen moeten ook betaald worden.


  • Het is niet noodzakelijk uitschelden, maar meer opmerkingen van:


    'Ik zou maar doorgaan nu het heet onder je voeten begint te worden.'


    'Ik heb je IP-adres.'


    'Ik ga stappen ondernemen, ik weet je wel te vinden.'


    En meer van in die richten geaarde opmerkingen.


    Ook loopt hij stiekem maar persoonlijke gegevens te zoeken, die hij overigens niet heeft, maar wel mensen die mij kennen, die hij op zijn contact lijst heeft.


    Alles heeft overigens plaatsgevonden in de Skype chat.

  • Vervelend wat er gebeurd / is gebeurd. Heb zelf niet veel verstand van de juridische stappen die hij of jij kan nemen. Wel heb ik geleerd op school hoe je dit kan voorkomen. Misschien een beetje laat maar andere zouden hier wat aan kunnen hebben.


    Maak een functioneel ontwerp (FO) van de applicatie die je gaat maken. Bespreek samen met je klant wat er gemaakt moet worden. Met deze informatie kan je een FO maken. Als dit FO af is laat je je klant dit FO goed keuren. Maak een contract waar bijvoorbeeld in staat dat alles wat besproken staat in het FO gemaakt moet worden, etc.


    Ik zal proberen een keer een blog te schrijven over FO's (hoe ik ze heb geleerd te maken op school).


    Voor de rest wens ik je succes met deze 'zaak'.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!